Het rustige Zweeds Lapland

We begonnen met een groep reisagenten aan onze mooie reis op uitnodiging van Zweeds verkeersbureau. 9 Maart stapte we op Schiphol op onze vlucht van SAS eerst naar Stockholm, Alanda, om daar over te stappen in een snelle kleiner toestel van SAS naar Skelleftea waar onze Taxi-transport midden, op het gladde besneeuwde terrein, ons naar Burtrask zou brengen, waar we die nacht zouden blijven overnachten in 1 van de mooie Stugas (Cabins) op Camping Hammarstrand.

Aangekomen kregen wij een heerlijke maaltijd aangeboden om even bij te komen van onze twee vluchten en werden we voorgesteld aan onze gastdame en haar man, Brenda en Rob, (een Nederlands stel die deze camping al enige tijd runt).

De tweede dag werden we wakker met een mooi zonnetje aan een mooie blauwe heldere hemel, bij het kraken van het sneeuw onder onze voeten liepen we eerst naar het gebouw waar we ontbeten, om daarna Burtask te gaan verkennen.
Camping Hammarstrand heeft een aantal grote cabins en een aantal kleine stugas, verder een aantal parkeerplekken voor zowel Campers als Caravans, eigenlijk best nog wel een groot terrein aan het water.

Samen met Brenda gingen we er op uit het dorp in, met goeie wandel schoenen en sneeuwlaarsen. Lopend langs een kerkje richting Burtrask Mejeri, Vasterbottensost. Deze kaasmakerij is een familie bedrijf die vanaf 1872 al groeiende is met een rijke geschiedenis onder groot oma, Ulrika Elenora Lindstrom, is groot gekomen. Zelfs hebben zij een koninklijke onderscheiding als Kunglig Hovleverantor ontvangen. Even een snelle blik in hun keuken, nog even wat proeven, krijgen we ook nog een heerlijk kaasje mee.

Terug op de Hammarstrand Camping krijgen we les in het ijsvissen, dus met volle moed op naar het bevroren meertje, met hengels en een ijsboor het ijs op. Het ijs krakend onder onze voeten op zoek naar de juist plek om een gat in het ijs te boren. pffff dat doe je natuurlijk zo even, nou dus niet, en maar draaien en draaien tot uiteindelijk we water naar boven zagen komen, hengel erin en maar hopen dat ze bijten, wij hadden daarin niet zoveel geluk. Als troost kregen we verse koffie gemaakt op openvuur met een heerlijke kanelbulle (in Zweden noemen ze dit FIKA).
Na twee uurtjes op het ijs naar onze volgende locatie en excursie in Melstrasket/Jorn, waar we een paar uur met huskey zouden sleeen, wat een drukte, ze hadden er erg zin in, en wij trouwens ook. Een heel parcour afgelegd met 10 hele enthousiaste honden voor de slee. Na ons avontuur mochten we mee naar de kennel en kregen we tijd om nog gezellig met de husky's te knuffelen, wat een feest, lubber hier en een lubber daar, allemaal "husky kisses".

Op naar ons volgende overnachtingsadres: Stiftsgarden, daar lag een leuk welkomsgeschenk te wachten op ons bed in ons mooie schone kamer en ruime badkamer: een fles handzeep, een pakje thee en een leuke hoofdsjaal als souvenir, wat super attent en leuk. Met ons allen werden we verzocht naar de overkant te lopen waar het restaurant stond wat bij het hotel hoort en daar werden we nog eens verast met een heerlijk Culinair diner.

De derde dag kregen we een rondleiding door dit authenthiek hotel, met hottubs buiten en een spa en je kunt hier best met een grote groep komen want genoeg ruimte en klein congresruimte. Onze koffers opgehaald en in onze kleine 9-persoons busje weer op pad, eerst richting Skelleftea oude stadswijk die nog helemaal in tact is, maar volgens mij niemand meer woont. Door naar Gammelstad, wat een bijzonder stadje met hele oude huisjes, al 1000 jaar geleden gebouwd en gebruikt als ontmoetingsplaats voor de jeugd, en nog steeds in oude staat met bedstee en oude kledingdracht. Ook de kerk als centrale punt, heeft binnen de gemeenschap veel betekenis en ziet er prachtig uit met zijn mooie orgel. Dat de huisjes nog steeds worden gebruikt door familieleden voor bijeenkomsten was voor ons een verrassing. De moeite waard om te bezoeken wanneer je er toch in de buurt bent.

Laatste stop en overnachting is in Brandon Lodge, Lulea, waar we in 1 van de mooie lodges hebben overnacht, twee slaapkamers 4 losse bedden, badkamer en keuken met gezellig ingerichte woonkamer. Maar eerst nog een Snowmobiel tocht/Safari over het bevroren Bottenviken Meer dat tegen Finland aanrust, ook wel de Botnische Golf genoemd, die zich ten noorden afsplitst vanuit de Oostzee. Echt een heerlijk avontuur, een must-do als je in de winter in Zweedslapland zit kan je dit zeker niet overslaan. Ergens midden op het ijs stond een huisje waar we zware kost hebben gegegeten gemaakt door onze tourleider, een man, die voor 6 vrouwen moest gaan koken. Maar moet zeggen dat het erg lekker was, alleen lag het ook als een blok beton op mijn maag.
Eenmaal terug bij Brandon Lodge hebben we ons omgekleed en zijn we met ons allen de hottub in gesprongen en hebben ons vermaakt totdat het avondeten werd geserveerd. Geweldig met elkaar aan een grote voor ons gereserveerde tafel.

Deze avond kregen we ook te horen dat vele vluchten werden gecancelled vanwege Covid maatregelen. Wat ons allemaal even zwaar aan kwam.

Brandon Lodge is een heerlijk plek om te verblijven en leuke excursies te doen. Het is een grote lodge met kleine lodges verspreid in het park. Helaas altijd snel volgeboekt, dus wil je hier naartoe dan moet je al meer dan een jaar van te voren dit vastleggen. In de kerst is het altijd volgeboekt.

De volgende ochtend na het ontbijt ons klaar gemaakt om nog even een aantal hotels (Hotel Savoy, Clarion hotel en Elite Stadshotellet) aan te gaan in Lulea. We hoorde dat er eind februari altijd een KPN schaatswedstrijd wordt gehouden die door de grachten van Lulea heen loopt, of wel rondje stad, wat grappig, weer een weetje erbij.
Wat is het Zweeds WinterWonderland toch ontzettend mooi, en wij hebben het natuulijk ook erg getroffen met het weer.

12 maart 2020 zat onze reis er weer op, in een paar dagen kun je veel doen, en veel indrukken binnenhalen met herinneringen en weer veel informatie.

Terugvlucht was vanaf Luchthaven Lulea naar Arlanda, Stockholm en daarna Amsterdam. Bij binnenkomst hebben we het nog nooit zo rustig gezien, maar we waren gelukkig en veilig thuis.

Voor klanten: echt de moeite waard om deze omgeving te verkennen.

Neem gerust contact op met